8-weekse training

Ruim 30 jaar geleden is de 8-weekse training door grondlegger Jon Kabat-Zinn tot stand gebracht en is de training in de VS en ook in West-Europa een groot succes.  Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) is door de jaren heen door vele critici, wetenschappelijk onderzocht. De opzet en inhoud van het originele 8-weekse programma zijn echter nauwelijks aangepast.

De trainingsgroep bestaat uit een klein aantal mensen, waarbij er voldoende tijd is voor persoonlijke aandacht. Tijdens de bijeenkomsten ligt het accent op “zelf oefenen”.

Meestal zitten we op een meditatiekussen, of liggen we op een yoga mat. Wanneer dat onmogelijk voor je is vanwege een beperking, kun je ook zittend op een stoel meedoen. Het is raadzaam om comfortabel zittende kleding te dragen.

Stap voor stap zul je de aangeboden techniek en grondbeginselen eigen maken en je leert hoe je mindfulness in het dagelijks leven en op je werk kunt toepassen. Alle oefeningen zijn er steeds op gericht om je opmerkzaamheid te vergroten.  Je zult leren om je bewust te worden van de automatische gedachten- en gedragspatronen en hoe je die los kunt laten. Elke sessie heeft een eigen thema.

Programma:

Sessie 1: Leven op de automatische piloot
Sessie 2: Omgaan met uitdagingen
Sessie 3: Grenzen leren kennen
Sessie 4: Stress herkennen
Sessie 5: Omgaan met stress
Sessie 6: Gedachten zijn geen feiten
Sessie 7: Goed voor jezelf zorgen
Sessie 8: En hoe nu verder?

Referenties:

Merel: “Jolanda is een hele fijne en kundige trainer die goed kan luisteren en iedereen in zijn/haar waarde laat. Jolanda heeft een fijne stem.”

Annelies: “Aan te bevelen: de trainer geeft heldere aanwijzigingen, bewaart en bewaakt de rust in de groep. Iedereen komt aan bod met zijn eigen worstelingen, leervragen en succesjes”

Cornelia: “Tot jezelf komen. Een minder stressvol leven. Jolanda begeleidt vol rust deze ontdekkingsreis. Een absolute aanrader!”

Michelle: “Jolanda is een zeer goede, vriendelijke en rustgevende coach, waar ik veel van heb geleerd. Ze weet duidelijk waar ze het over heeft en ik kan deze cursus zeker aanraden”.

Hester: “Wat een fijne cursus was dit! Jolanda heeft veel aandacht voor persoonlijke vraagstukken en is daarin zorgzaam voor haar cursisten. Ze gaat respectvol met iedereen om. Jolanda kan de kunst van de mindfulness niet alleen overbrengen, maar beheerst deze ook in ruime mate. Veel nieuwe inzichten gekregen. Echt een aanrader!”

“Het was een fijne cursus, waarbij ik hele praktische oefeningen en aanwijzingen heb gekregen om meer rust te krijgen in mijn dagelijkse leven.”

Judith: “Ik kwam met een ogenschijnlijk simpele vraag en afkeer van zweverigheid. Open, maar wel met reserve. Door kleine stapjes te maken pelde ik mezelf laagje voor laagje af. Jolanda trof precies de goede toon en leerde me mijn eigen obstakels te hantereren. Inhoudelijke deskundigheid: Zeer goed.”

Michelle: “Hele fijne leer momenten en hartverwarmende lessen. Ik ben dicht bij mijzelf komen te staan en heb zeker geleerd om uit de automatische piloot te komen.”

Corien: “Wat een geweldige reis deze training! Eindelijk de juiste tools gekregen om te leren omgaan met  de onrust en drukte in mijn hoofd en lijf. Jolanda is een geweldige trainer, rustig en zacht, met oog voor het individu. Meditatie is een ware eye-opener geweest om echt verbinding te krijgen met mijn innerlijk, waar ik dagelijks profijt van heb voor mijzelf en de mensen om mij heen. Jolanda, dank je wel voor al je wijze en rake lessen!” 

Riekske: “Ik heb veel gehad aan de training. Heb de rust in mijzelf terug gevonden en kan beter omgaan met mijn emoties.”

Heidi: “De mindfulness training heb ik als positief ervaren. Er wordt veel aangeboden en je bent vrij om dat eruit te halen wat bij jou past. Je krijgt verschillende handvaten en daar kun je echt iets mee. Het is een echte aanrader en een verrijking voor jezelf. Ik zeg: doen!!”